(050) 33-425-44,   (067) 21-460-71
Skype
Каталог
новини
всі новини
25.09.2018 10:49

З АЕРОШОЛОМОМ ШВИДШЕ!

З АЕРОШОЛОМОМ ШВИДШЕ!

Чи є сенс одягати аеродинамічно оптимізований шосейний шолом? 
Тест з аеродинамічною турбіною показує, скільки Ват можуть заощадити різні шоломи.

Журнал Procycling 
Текст - Гаспар Габель. Переклад - Ганна Бондарук

Ще кілька років тому важко було уявити, що аерошоломи стануть мейнстрімом для велогонщиків. Їхні гладкі форми спочатку здаються незвичними, проте дуже добре підходять для сучасних шосейних велосипедів. Зрештою ми вияснили, що навіть маленька аеродинамічна перевага грає велику роль. Кілька Ват тут, кілька Ват там - в сумі отримуємо вагомі результати.

Особливо цікавими в цьому контексті є шоломи. З одного боку, зустрічний вітер дує поверх голови та гальмує велосипедиста. З іншого, аеродинамічні переваги в такій ситуації порівняно вигідніші: велошолом потрібен так чи інакше, а доплата за екземпляр зі системою обтікання повітря не така вже й велика.

Питання в тому, які ж насправді переваги дає аерошолом? Щоб це визначити, ми прийняли запрошення фірми Swiss Side, де знаходиться аеродинамічна турбіна для досліджень. З собою взяли п’ять популярних аерошоломів плюс один звичайний, оптимальний екземпляр, з хорошою вентиляцією, який був би контрольним.

Встановити, що потрапляє у категорію „аеро“ не складно: зрештою ці шоломи представляють компроміс вентиляції та аеродинаміки. Що стосується їхніх контурів, то аерошоломи орієнтуються на класичний шосейний шолом, чиї задні частини роками були розсіченими – що у справі з опором вітру не є хорошою ідеєю. Сучасні ж шосейні шоломи мають гладкі задні частини: де раніше були пінопластові кути, там тепер шолом огортає зовнішнє покриття. Через це вони трішки нагадують гладенькі міські моделі для щоденного катання чи для електробайків.

Що ж робить аерошолом хорошим? Спеціаліст у галузі аеродинаміки Ян-Пауль Баллард з фірми Swiss Side (виробника шосейних велосипедів), який проводив тест для журналу Procycling, висловився стримано: „Я не можу дати чіткі рекомендації, як розпізнати потенційно хороший аерошолом. Боюсь, їх так чи інакше треба тестувати за допомогою аеродинамічної турбіни“.


Ззовні наші тестові екземпляри від ABUS, Casco, Rudy Project, Scott та Specialized виглядають досить по-різному: класичні поздовжні отвори, майже закрита фронтальна частина або вентиляційний отвір над головою.

Ми випробували їх у аеродинамічній трубі, щоб дізнатись, який дизайн покаже найкращі результати. В нашій тестовій конструкції велосипедист сидів на зафіксованому аеро-велосипеді Canyon, який знаходився на спеціальному велостанку. Швидкість вітру була близько 45 км/год. Щоб симулювати різносторонні потоки повітря, вся тестова конструкція оберталась проти годинникової стрілки. Завдяки відеоконтролю велосипедист мав змогу перманентно спостерігати свої положення голови та корпусу, щоб забезпечити точніші заміри.

В ПОРІВНЯННІ ЗІ СТАРІШИМИ МОДЕЛЯМИ ВЕЛОШОЛОМІВ,
АЕРОШОЛОМИ МОЖУТЬ ПРИНЕСТИ КРАЩІ РЕЗУЛЬТАТИ.

 

Першим тестувався контрольний шолом з відмінною вентиляцією – ABUS Aventor. Він показав результат загальної потужності в 390 Ват з погрішністю до 3,6 Ват між двома вимірюваннями, спричиненою мінімальною зміною позиції. З будь-яким протестованим аерошоломом можна говорити про економію більш ніж 3,2 Ват, і це суттєва аеродинамічна перевага перед шоломом Aventor.

Якщо не враховувати погрішність у вимірюванні, то всі протестовані шоломи перевищували показники контрольного, хоча й зрозуміло, що всього на кілька Ват. Це вказує на те, що вибраний нами контрольний шолом в галузі „аеро“ показує себе дуже незле – як і багато інших шосейних шоломів, задня його частина заокруглена, що дозволяє краще справлятись з потоками повітря. Інші тестові екземпляри досягли кращих результатів: перевага від 3,2 Ват (Scott) до 8,2 Ват (Rudy Project з закритою фронтальною частиною). Тим не менше такої переваги немає при боковому обдуві з нахилом від десяти градусів – тут всі тестові моделі показують себе гірше ніж ABUS Aventor, хоча й з мінімальною різницею. Чим менший опір при боковому обдуві, тим менш критичним може бути шолом при поворотах голови, навіть якщо оглянутись довкола.

Від 3,2 до 8,2 Ват при швидкості вітру 45 км/год – на перший погляд звучить не особливо вражаюче. Але візьміть до уваги те, що, навіть аеродинамічно оптимізовані колеса дають перевагу „лише“ в 10 Ват. Аерошоломи, в порівнянні зі звичайними моделями велошоломів із невигідними формами, сприяють покращенню обтікання повітря – іншими словами, приносять більшу економію.

При повільнішому темпі аеродинамічні переваги звісно зменшуються. При швидкості вітру 35 км/год можна заощадити вдвічі менше Ват ніж при швидкості 45 км/год. Проте такі ж дані показує тест у безвітряному середовищі. Тож навіть при слабкому зустрічному вітрі збільшується опір повітря, а разом з тим і необхідність використання аеродинамічно оптимізованих матеріалів . Висновок: використовувати аерошолом є сенс навіть при низьких середніх швидкостях.

Залишається проблема вентиляції, яка в шоломах з майже закритою поверхнею без отворів ймовірно мала б показувати себе гірше. Під час проходження тесту у аеродинамічній турбіні різниця була майже непомітна; в районі чола так чи інакше всі кандидати пропускали зустрічне повітря. Це важливо, адже, занадто активне потовиділення в цьому місці може призвести до того, що, коли підкладка більше не зможе вбирати вологу, потоки поту полиються поверх велоокулярів.

І наостанок варто зазначити, що вага аерошоломів дещо більша: моделі в тесті важили від 260 до 350 грам при середніх розмірах. Щоправда на практиці це можна не брати до уваги – майже всім відомо, що вага не впливає на аеродинаміку.

У підсумку: з аеродинамічно оптимізованим шоломом
можна суттєво зменшити загальний опір.


ABUS GAMECHANGER

У гладенького GameChanger спереду знаходиться U-подібний отвір, який дбає про проникнення струменів холодного повітря. Окрім того в найвищій точці голови знаходиться повітрозбірник, а також присутні бокові отвори для окулярів. Цікавою ознакою є прошиті ремінці „FlowStraps“, які запобігають ефекту тріпотіння. ABUS зазначає мінімальні анатомічні відмінності у цій позиції – тобто не потрібна додаткова адаптація. В аеродинамічній турбіні GameChanger суттєво перевершив Aventor. А при боковому обдуві з кутом десять градусів він подібний на модель-сестру, і показує найкращі результати серед протестованих аерошоломів. Окрім того своєї хорошої оцінки він досягнув без необхідності закривання вентиляційних отворів, на відміну від деяких суперників.

Вага: 265 г


CASCO SPEEDAIRO

Заокруглений Casco має поздовжні отвори спереду, які покриті дуже хорошою антимоскітною сіткою, що легко могло б гальмувати приток повітря. Іншою особливістю є гачок, який функціонує не так як звиклі застібки, та до якого потрібно звикнути. В плані аеродинаміки Speedairo показав себе непогано, проте при боковому обдуві показники погіршилися більше ніж у суперників. Опціонально доступний візор, який ми не тестували, дає змогу й надалі вдосконалювати ефективність.

Вага: 353 г


SPECIALIZED S-WORKS EVADE

Більш дихаючий S-Works показав хороші результати, що вказує на можливість поєднання великих вентиляційних отворів із аеродинамікою, навіть якщо їх не закривати. Спереду шолом виглядає досить розсіченим, ззаду він заходить далеко на шию, а якщо дивитися згори, то він чітко повторює форму краплі. У підсумку можна зробити висновок, що задня частина шолома з позиції аеродинаміки як мінімум так само важлива як і передня. Як і шоломи від ABUS та Rudy шолом S-Works має отвори над головою. З вагою 263 грами у середньому розмірі це найлегший шолом у нашому змаганні.

Вага: 263 г



RUDY PROJECT BOOST 01

З незвичною формою Boost 01 отримує найкращу оцінку у тесті з аеродинамічною турбіною. Його задня частина наче схожа на гребінь – каплеподібний профіль з обрізаною вершиною. В плані отворів він схожий на ABUS: як і GameChanger він також має повітрозбірник у верхній частині, док під окуляри та отвори спереду, які можна закрити спеціальною кришечкою. Це оптимізує аеродинаміку, проте негативно впливає на вентиляцію. Також можна вмонтувати великий візор, що зробить шолом більш обтічним. Боковий обдув збільшує опір суттєвіше ніж у більшості протестованих шоломів.

Вага: 283 г



SCOTT CADENCE PLUS MIPS

Спереду Scott зі своїми великими вентиляційними отворами подібний на звичайний шосейний шолом. Ззаду він сформований так би мовити помірно гребінчастим. Всередині його особливістю є MIPS – подвійний шар, який при ударі шолома від’єднується від голови, чим зменшує ризик ушкодження (та робить шолом трішки важчим). У нашому тесті Cadence Plus показав себе лише трішки кращим за контрольний шолом. З опціонально доступними „Plugs“ – додатковими затичками для передніх отворів – він напевне виграв би кілька Ват, як і Rudy, але погіршив би вентиляцію.

Вага: 292 г