(050) 33-425-44,   (067) 21-460-71
Skype
Каталог
новини
всі новини
01.12.2016 12:02

Планетарні втулки - що це таке?

Планетарні втулки - що це таке?

В даний час велика частина велосипедів обладнані багатошвидкісними трансмісіями. Існує два принципово різних типи механізмів перемикання передач, використовуваних на велосипедах: зовнішнього і внутрішнього перемикання передач. Відмінності полягають в розташуванні деталей механізму, які можуть перебувати зовні або всередині задньої втулки велосипеда. Вузли зовнішнього перемикання передач цілком звичні для нас. Це блоки провідних і ведених зірочок, ланцюг і перемикачі передач, які перекидають ланцюг між зірочками з різною кількістю зубів. У цій же статті мова піде про механізми внутрішнього перемикання передач - internal gears hub, тобіж багатошвидкісних втулках з планетарним механізмом, захованим всередині, і лише з онією ланцюговою зірочкою.

Внутрішнє перемикання передач набагато старше зовнішнього. Піонером в області створення багатошвидкісних втулок стала англійська компанія Sturmey-Archer (кілька років тому вона була куплена тайванською корпорацією SunRace). Перші 2- і 3-швидкісні втулки Sturmey-Archer випустила в 1902 році. В даний час випускаються 3-, 5-, 8- швидкісні втулки. Всього на кілька років відстала німецька компанія Sachs (нині велосипедне виробництво продано компанії SRAM), випустивши подібні втулки в 1904 році. Зараз у виробництві знаходяться 3-, 5-, 7- швидкісні втулки (SRAM Spectro). Третій великий виробник подібної техніки - з Shimano корпорація 3, 7 і 8- швидкісними втулками серії Nexus.

Максимальна кількість передач, якe досягнуто у втулках з внутрішнім перемиканням передач, наскільки нам відомо - 14 у втулках SPEEDHUB 500/14 фірми Rohloff. При цьому загальний діапазон втулки складає близько 600% - показник гарного гірського велосипеда.

Багатошвидкісні планетарні втулки часто комбінуються з роллерними або барабанними Втулковими гальмами, але є модифікації і без гальм, розраховані на використання з ободнимі гальмами. У Rohloff є навіть модифікація для дискових гальм.

Ще один цікавий факт - можливість заміни ланцюгового приводу карданним, що можливо тільки для одношвидкісних велосипедів або велосипедів з планетарною втулкою. Кілька компаній вже проводять байки з такими, фактично повністю закритими і які не обслуговуються, трансмісіями. Правда, широкого застосування вони поки не отримали.

Переваги.

До переваг планетарних втулок можна віднести наступні їх властивості:

Механізм перемикання передач повністю захований всередині корпусу втулки заднього колеса, що дозволяє захистити його від попадання бруду. За рахунок цього довговічність деталей істотно підвищується.

Можна переключати передачі навіть тоді, коли ви стоїте на місці.

Використовуються ланцюга і зірочки звичайної ширини (для одношвидкісних велосипедів). Ланцюг постійно йде прямо.

Використовуються зірочки з високим профілем зубів. Все це позначається на збільшенні ресурсу ланцюгів і зірочок.

Механізм перемикання передач і вбудований гальмо в таких системах не обслуговуються, що спрощує експлуатацію велосипеда.

Високий ресурс втулок, деталі яких працюють в масляній ванні.

Недоліки.

Найбільший недолік багатошвидкісних втулок з планетарним механізмом - це їх велика вага: такі втулки в два-чотири рази важчі звичайних задніх втулок гірського велосипеда. Правда, потрібно відзначити той факт, що відпадає необхідність в ряді деталей трансмісії, наприклад перемикачах передач, так що реальна різниця у вазі не настільки велика. 

Складний шестерінчастий механізм має досить високе тертя, що обумовлює знижений ККД. Ці властивості стали визначальними для відмови від використання таких втулок на спортивних велосипедах. Планетарні втулки все ж не призначені для роботи в екстремальних умовах і, до того ж, вони майже неремонтопригодні ніде крім спеціалізованого велосервісу.

Комбінований привід.

Американська компанія SRAM крім обладнання зовнішнього перемикання передач (групи 3.0-X.0 для гірських велосипедів) і (групи внутрішнього Spectro S7, P5, T3 для міських) випускає і комбіновані приводи. SRAM DualDrive поєднує в собі внутрішній і зовнішній приводи. Суть його полягає в тому, що з трьохшвидкісною планетарною втулкою комбінується 8- або 9- швидкісна касета і звичайний задній перемикач передач. Вся система управляється однією рукою за допомогою комбінованої манетки: ручка що обертається (gripshift) управляє зовнішнім перемиканням, а додатковий важіль внутрішнім. У 2006 році подібна система з'явилася і у Shimano - Nexave Intego.

Область застосування.

Багатошвидкісні втулки з внутрішнім перемиканням передач зараз використовуються виключно на міських (прогулянкових) велосипедах, де не так важлива мала вага, низькі втрати і надійність приводу при інтенсивних навантаженнях, але бажано просте і рідкісне обслуговування велосипеда. В Європі планетарні втулки дуже популярні, так як велосипеди там активно використовуються, як транспортні засоби для щоденних поїздок. В Україні кількість велосипедів, обладнаних планетарними втулками дуже незначна. Позначається висока ціна, неможливість ремонту в домашніх умовах і навіть у багатьох майстерень і, звичайно ж, націленість багатьох велосипедистів на модний нині гірський велосипед. Проте, компанія Rohloff позиціонує свою чьотирнадцятишвидкісну втулку SPEEDHUB 500/14, як альтернатвний варіант трансмісії для спортивних кросскантрійних велосипедів.