(050) 33-425-44,   (067) 21-460-71
Skype
Каталог
новини
всі новини
25.11.2018 11:26

Азіатське диво Shimano: історія легендарного виробника велокомпонентів

Азіатське диво Shimano: історія легендарного виробника велокомпонентів

Імена великих виробників велосипедів на слуху у багатьох. Рідше люди згадують бренди, які випускають компоненти для цих велосипедів. Ще рідше їм вдається згадати якісь факти про них, крім назви. Щоб виправити таке положення пропонуємо вам ознайомитись з однією з найбільших компаній цієї ніші - японської Shimano, якій три роки назад належала половина ринку компонентів і обладнання якої приносить перемоги кращим велосипедистам планети.
Згадаємо як розвивалась сама компанія і її технології, які пройшли майже за сторіччя шлях від виробництва муфт до випуску складних систем для гірських електровелосипедів.

Еволюція обладнання Shimano

В 1921 році 26-річний Сьодзабуро Сімано (Shozaburo Shimano) арендував приміщення площею 40 м2 в японському місті Сакаі. Там він запустив виробництво лбгінних муфт.
До того часу у країні вже працювали великі компанії, що випускали велосипеди для місцевого ринку та на експорт. Зараз складно сказати, яким з цих компаній постачала свої перші деталі Shimano Iron Works та які рішення приймав Сьодзабуро як керівник. Однак, ми точно знаємо, що виробництво зростало та наймало нових співробітників.

Засновник компанії керував виробництвом аж до своєї смерті в 1958 році. За рік до цього Shimano випустила свій перший тришвидкісний концентратор, котрий запустив чергу інновацій. Його далеким нащадком з нашого часу можна назвати планетарну втулку Nexus Inter-3.

В 1965 році Shimano вийшло за межі Азії та відкрило офіс в Нью-Йорку. Це відбулось незадовго до буму велосипедів в США. Високий попит дав шанс азіатським виробникам на новому ринку. Цим шансом скористалась і компнія Shimano.
На той момент компанія та її "співвітчизники" не випускали власні комплекти - їх деталі доповнювало обладнання інших виробників. Домовленості з ними не давали азіатським компаніям повного контролю над лінійкою продуктів і не дозволяли оновлювати їх так часто, як ті вважали за потрібне. Деякі компанії, така як SunTour, вирішили за краще зберігти свою вузьку нішу в ті роки, а Shimano обрала шлях конкуренції з колишніми партнерами. Виробник істотно розширив внутрішній штат розробників і вже у 1973 році преставив свій перший комплект - Dura-Ace. Його назва одночасно відсилає до сплаву дюралюмінію і міцності системи (від англ. durability).

Тоді лідером європейського ринку деталей для гоночних велосипедів був деталей для гоночных велосипедов був італійський виробник Campagnolo. Перший комплект Dura-Ace вийшов в один рік з комплектом Campagnolo Super Record, який досить тепло прийняли завдяки попереднім заслугам бренду, а також характеристикам нового обладнання. Не дивлячись на наявність сильного конкурента, Shimano вдалось закріпитись на ринку. Вже через три роки компанія випустила оновлену серію Dura-Ace і з того часу Shimano ось уже 40 років підтримує цю серію.

У 1984 році Shimano представила першу в історії систему індексного перемикання передач SIS (Shimano Index System) на Dura-Ace 7400. До того моменту велосипедистам було необхідно самостійно обирати положення важеля перемикання, щоб контролювати передачу. Індексна система дозволила робити це одним клацанням.

В 1990 році Shimano представила важливе доповнення до цього - подвійну систему - Dual Control (дуали/пістолети). В даній системі манетка суміщена з гальмівними ручками.

В 1988 році Енді Хемпстен (Andy Hampsten) став переможцем велогонки Джіро д'Італія. На його велосипеді був встановлений комплект Dura-Ace. Ця перемога стала першим вагомим спортивним досягненням на обладнанні Shimano. В 1999 році до цього списку додалась перемогу у Тур де Франс на Dura-Ace.

До речі, на сьогодні більша частина спортсменів в цій велогонці використовує обладнання Shimano в тому числі і переможець Кріс Фрум (Chris Froome).

Shimano випустила перший в історії MTB-комплект — Deore XT — ще у 1982 році. А у 1991 році на ринку з'явились перші компоненти серії XTR — для гірських велосипедів.

Протягом наступних років, паралельно з комплектами MTB, продовжувала прозвиток і флагманська лінійка Dura-Ace, а разом з нею і інші групи шосейних комплектів. Істотний технологічний прорив для всіх наступних моделей відбувсся у 2009 році з виходом комплекту Dura-Ace 7970. Він був оснащений електронною системою перемикання, яка отримала назву Digital Integrated Intelligence (або Di2).

На трансмісію нового покоління одразу навалилась, критика - в ЗМІ Di2 називали "маркетинговим трюком" і "вирішенням проблеми, якої не існує". Пройшли роки і тепер електронна система перемикання стала галузевим стандартом для велогонок. Не дивлячись на визнання, висококласні комплекти Shimano випускаються як в механічній так і в електронній версії на вибір велосипедиста.

В 2010 році на ринку з'явився перший комплект Shimano для електровелосипедів — Steps. Він базується на технології Di2. Запуск комплекту співпав з новою хвиленю інтересу до електротранспорту в Європі та США. Елементи системи Steps, яка наряду зі "стандартним" набором компонентів включає двигун і батарею.

У комплекта Steps існує спеціалізоване відгалуження — серія електронних систем для гірських байків.

Класифікація сучасних компонентів Shimano

Комплекти Shimano головним чином поділяються на дві великі групи: шосейні та гірські. Електроприводи можна виділити в окрему категорію.

До шосейних комплектів відносяться вже згадувана серія Dura-Ace — найдорожчі в групі, за нею в порядку спрощення йдуть — Ultegra105TiagraSoraClaris та 2300 (нещодавно дану групу приєднали до Claris).

Claris — бюджетна лінейка Shimano. Це обладнання, як правило, встановлюють на найдоступніших велосипедах. В трансмісії Claris ззаду 8 зірок. Групи Sora та Tiagra досить близькі за класом до Claris, однак мають деякі переваги у технологіях та матеріалах. У Tiagra є багато спільного з компонентами групи 105, проте лишається більш бюджетним варіантом.

Серія 105 відкриває наступний клас обладнання Shimano. В цьому році лінійка R7000 отримала серьйозне оновлення, ке наблизило її до серії Ultegra з точки зору конструктивних особливостей. В серії 105 ще немає Di2, проте з'явились дискові гальма. Цей комплект позиціонується як доступна пропозиція, яка за якістю не сильно поступається топовим групам.

За серією 105 слідує Ultegra. В якомусь сенсі це "молодший брат" Dura-Ace. Як і в Dura-Ace, в Ultegra доступні електронні перемикачі та гідравлічні гальма. В 2017 році оновлення комплекта R8000 з цієї лінійки ще більше наблизило його до флагманського шосейного продукту. Ultegra — це універсальний продукт, який підходить і для поїздок по нерівностями завдяки задьому перемикачу, який розоблений таким чином, що допомогає утримувати ланцюг в екстремальних умовах. Тренсмісія Ultegra випускається як в механічній так і в електронній версії.

Dura-Ace — компоненти преміального класу. Дана група компонентів удосконалюється вже майже пів сторіччя. Його використовують професійні спортсмени, які цінують в обладнанні низьку вагу і комфорт від плавного перемикання як на механіці так і на Di2. Недавно, версія з електронним перемиканням отримала нову функцію — Synchronized Shift. Вона дозволяє запрограмувати трансмісію таким чином, що одночасно з перемиканням ззаду буде відбуватись перемикання спереду одним натисканням, що дозволяє зменшити крок зміни передаточного числа. Звісно, велосипедист може відмовитись від даного режиму і перемикатись звичайним чином.

Ця технологія позичена з MTB-лінійки компаніх. Загалом, між флагманським шосейним комплектом та обладнанням для гірських байків все більше спільного — наприклад, технологія Shadow. Перемикачі Shadow мають менший профіль у порівнянні з іншими моделями, що захищає від ушкоджень та забезпечує пряме положення троса перемикання, таким чином рубашка прокладається без зайвих вигинів. Такі перемикачі вже зустрічаються в гірській лінійці починаючи з серії Altus.

В гірській лінійці Shimano за останні 35 років вийшло ще більше комплектних груп, ніж в шосейній: XTR, Saint, Deore XT, SLX, Zee, Hone, Deore LX, Deore, Alivio, Acera, Altus, Tourney. Як і шосейні комплекти, гірські поділяються на класи - від преміального XTR до найдоступнішого Tourney. Наряду з класами також існує розподіл за призначенням.

Найдорожчому обладнанню — XTR — віддають перевагу професійні спортсмени. Saint, Zee та Hone розроблені для екстримальних видів спорту, таких як All-Mountain, DownHill, FreeRide. Deore XT та SLX мають близькі до топових характеристик, проте доступніші за преміальний сегмент і призначені для крос-кантрі та ендуро. Всі ж нижчі групи розроблені з урахуванням любительського використання.

Від виробництва деяких комплектів Shimano відмовились. Йдеться про сімейство Hone. Інші ж, компанія запустила не так вже й давно, наприклад Tourney TZ. Всі існуючі серії регулярно отримують оновлення. Також гірські компоненти переймають конструктивні особливості старших груп — нові покоління 9-швидкісних трансмісій Alivio, Acera та Altus нещодавно перейняли дизайн своїх швидкісних аналогів, а також технологію MEGA9 Lite.

Серед базових моделей вирізняється серія Alivio. За аналогією до шосейної серії 105, він належить до "перехідного виду". Комплект близький за характеристиками до більш дорогих аналогів, а за ціною - до "сусідів" по класу. 9-швидкісну трансмісію за рахунок ціни і надійності вважають універсальним рішенням і використовують її не тільки для сходжень у гори. Нещодавно Trek випустив оновлену модель свого класичного похідного велосипеда, в котрому компоненти Alivio поєднуються з компонентами шосейної групи Sora.

Нові 11-швидкісні системи SLX володіють усіма важливими розробками Shimano останніх років, в тому числі задніми перемикачами, які виготовлені за технологією Shadow Plus. При цьому комплект досить легко налаштувати під власні вподобання у їзді.

Серед компонентів гірської групи також є моделі, що підтримують технологію Di2. Це професійні компоненти сімейства Deore XT (M8050) та XTR(M9050).


/ Flickr / Floris Oosterveld / CC

«Ізюминка» Shimano

Різноманіття сучасних компонентів Shimano демонструє комплексний підхід до ринку велосипедів. Це характерний стиль виробника, який з'явився ще у 1960-х роках, коли Shimano перестала бути постачальником окремих компонентів.

Цікаво, що компанія протягом багатьох років еволюції не втратила інтерес до вузьких ніш. Приклад такого підходу — проект Coasting для американського ринку. Shimano у 2000-х разом з кількома виробниками велосипедів вивчала побажання жителів США — які велосипеди потрібні більшості людей.

Виявилось, що це повинні бути прості моделі, що нагадують про дитячі враження від класичних велосипедів. В той час як Shimano вже виготовляла інноваційні комплекти для провідних спортсменів і була близька до випуску перших систем Di2, дизайнери компанії та консультанти, що були залучені, розробили серію найпростіших компонентів для масового ринку. Компоненти Coasting оснастили 3-швидкісною трансмісією з автоматичним перемиканням передач і "класичною" гальмівною системою, яка приводиться в дію ногами, замість ручних гальм.

Хоч проект проіснува зовсім не довго, за свого часу він був удостоїний нагород та визнання. Shimano послідувала своєму принципу безперервного розвитку та пішла далі — розвивати комплектуючі найрізноманітніших груп споживачів. Можливо, залогом успіху компанії завжди було саме це прагнення — догодити не тільки професійним спортсменам, а й звичайним любителям велосипедної їзди.