
1. Гальмівні ручки
2. Манетки
3. Гріпси
4. Винос
5. Руль
6. Рульова колонка
7. Вилка
8. Обід
9. Гума
10. Спиці
11. Втулка
12. Гальмо
13. Сідло
14. Підседільний штир
15. Задній амортизатор
16. Касета
17. Шатуни
18. Захист для зірок (рок-ринг)
19. Педалі
20. Ланцюг
21. Задній перемикач
22. Передній перемикач
23. Верхня труба
24. Нижня труба
25. Підседільна труба
26. Задні нижні пір'я
27. Задні верхні пір'я
28. Рульова труба
Рама:
Ось це найголовніша частина велосипеда. Міняти деталі можна скільки завгодно, але зміна рами рівносильна зміні велосипеда. Геометрія, матеріали, параметри перетину труб і якість зварювання - всьому цьому необхідно приділяти велику увагу.
Задня підвіска і амортизатор:
Придбати велосипед із задньою підвіскою або без? Таке питання часто виникає при підборі легкого велосипеда з категорії крос-кантрі або байка екстремальної серії.
Відносно крос-кантрі та простих велопрогулянок, то все залежить від того, де ви збираєтеся кататися. Якщо по досить гладкій поверхні - торовані доріжки і тим більше асфальт, то задній амортизатор не потрібен. Якщо маршрут проходить по нерівній поверхні - коріння, палиці, вибоїни, камені, то він дуже корисний. В цьому випадку задня амортизація не тільки робить їзду на велосипеді більш комфортною, але і більш швидкою. Саме такого принципу дотримуються професійні гонщики. Задньої амортизації віддається перевага і при дуже тривалих навантаженнях на нерівній поверхні з метою запобігання перевантажень суглобів хребта. Хід задньої підвіски для крос-кантрі або бек-кантрі відносно невеликий - до 100 мм, щоб можна було без проблем заїжджати на підйом.
Що ж стосується велосипедів екстремальної серії, тут функція підвіски - гасіння вібрації насамперед на спуску і на приземленні після великих стрибків. Чи будете ви займатися даунхілом і робити амплітудні стрибки? Відповідь на це питання визначає ваші потреби в наявності амортизаторів, а також в довжині їх ходу.
Більший хід амортизаторів спереду і ззаду - більше швидкості на спуску, це очевидно, але тільки на спуску. З кожним додатковим сантиметром амортизації, якщо вона перевищує 10 см, стає все важче розганяти велосипед не тільки в гору, але і по горизонтальній площині. Тому перед покупкою повнопідвіскового фрірайдного байка краще задатися питанням, скільки на вашому маршруті буде горизонтальних ділянок, скільки спусків і скільки підйомів. А також чи збираєтеся ви робити величезні стрибки вниз (drop-off)? Якщо ваш стиль - це їзда не тільки вниз, а потенційні польоти вниз не перевищують кількох метрів, можливо не варто купувати велосипед з дуже довгохідними амортизаторами.
Ще ви можете запитати про типи амортизатора, і чим вони відрізняються. Всі задні амортизатори на велосипедах діляться на 2 основних типи: пружинно-масляні і повітряно-масляні. В обох типах масляна ванна всередині амортизатора виконує функцію демпфірування, саме таким словом називають уповільнення швидкості стиснення і відскоку. Дорогі якісні амортизатори відрізняються саме якістю демпфірування, і в них також можуть бути присутніми регулювання швидкості відскоку і можливо стиснення. Як мінімум регулювання швидкості відскоку дуже корисне для кращого налаштування амортизатора до різних типів трас.
Передня амортизаційна вилка:
Зараз навіть початкові моделі гірських велосипедів оснащені простими передніми амортизаторами, які поглинають поштовхи при їзді по нерівностях. Пружинячий компонент недорогого амортизатора - це еластомери - губчаста речовина високої щільності. Основний недолік цих вилок погана робота при низькій температурі. Основний пружний компонент більш дорогих вилок - це або повітряні, або металеві пружини (іноді повітря + пружини). Тип амортизаторів визначається призначенням за принципом, описаного в розділі опису задньої підвіски.
Також як і в задніх амортизаторах, демпфером в амортизаторах високої якості виступає масло, і в них також є регулювання швидкості відскоку і стиснення.
Cідло:
Дуже важлива частина, від якої залежить, наскільки зручно ви будете почувати себе на велосипеді. Сідла буваю дуже різних форм, і часом це сотні різновидів у великого виробника.
Гальма:
У велосипеді не буває не важливих деталей, але вашу увагу напевно приковують гальма. Останнім часом всіх турбує питання купувати велосипед з дисковими гальмами чи ні? Якщо дискові, то механіка або дорога гідравліка? Ну, ще й розмір диска теж буває різним.
Спробуємо прояснити основні моменти. Основна перевага дискових гальм - це їх велика потужність і найкраща робота в сиру погоду. Однак якщо ви не долаєте затяжних спусків і не катаєтеся в дощ або взимку, то добре налаштованих ободних гальм буде цілком достатньо. Більш того, профі крос-кантрі, прагнучи отримати велосипеди з мінімальною вагою, також не використовують дискові гальма.
Відносно гідравлічних гальм, то вони більш потужні і точні, але значно дорожчі і в рази поломки вимагають значно складнішого технічного втручання. Як правило, якщо ви не зустрічаєте на своєму маршруті суворих спусків і не виконуєте трюки, що вимагають дуже точного гальмування колеса, можна обійтися без гідравліки.
Розмір диска - ще один параметр, що визначає потужність дискового гальма, але також впливає на його вагу.
Обода:
На наших велосипедах використовуються алюмінієві обода, що мають спеціальні профілі для міцності. Проте вони відрізняються за співвідношенням міцність / вага на різних велосипедах. Початкові велосипеди для прогулянок крос-кантрі обладнані одношаровими ободами. Спортивні моделі крос-кантрі та бек-кантрі обладнані легкими вузькими ободами з 2-х шаровою структурою. І нарешті, велосипеди екстремальних серій обладнані дуже міцними ободами c великою площею перерізу і 2-х шаровою структурою.
Гума / шини:
На всі моделі велосипедів ставиться гума з хорошими параметрами тримання на віражі і накату, відповідно стилю катання і розрахована на суху або помірно вологу погоду.
Втулки:
Центральна й найдорожча частина колеса. Важко відразу зрозуміти, чим відрізняються втулки. Але ось рада, якщо відразу немає можливості купити велосипед з дисковими гальмами, але є плани їх поставити потім, краще відразу брати велосипед з дисковими втулками. Інакше потім доведеться купувати не тільки гальма, але і втулки додатково.
Кермо:
Якщо ви збираєтеся спробувати сили в крос-кантрі, то можливо вам потрібне пряме кермо, на яке можна поставити рога. Прямими рулями обладнані гоночні хардтейли для крос-кантрі. Але якщо швидкість не так важлива, зручніше використовувати рулі з вигином. При екстремальному катанні використовуються тільки гнуті рулі підвищеної міцності, які також ширше для кращої керованості й контролю на великій швидкості і в польоті.
Винос:
Також як і рулі відрізняються по міцності та вазі. Виноси для екстремального катання більш масивні і міцні в порівнянні з виносами для катання в стилі крос-кантрі. Слід зауважити, що винос - це основний інструмент зміни посадки на обраному тобою велосипеді. Тобто підбираючи виноси з різною довжиною і кутами підйому, можна домогтися дуже великих змін в геометрії і вибрати потрібну посадку.
Шатуни:
Ця пара залізяк є тими самими важелями, на які давлять ваші ноги при педалюванні. Зрозуміло, що вони повинні бути досить міцними при серйозних прискоренях. У просунутих моделях для крос-кантрі використовуються міцні полегшені шатуни.
Захист передніх зірок - рокринг:
Цей захист для передніх зірок, який ставиться на екстремальні велосипеди. Вони корисні при подоланні різних перешкод, а також дозволить вам зайнятися байкерівським джиббінгом - ковзати по виступаючим гладким твердим предметам.
Педалі:
Можливо, вашу увагу привернуть контактні педалі з механізмом, який пристібає велосипедне взуття до педалі. Ці педалі дозволяють ефективно використовувати силу ваших м'язів і при натисканні вниз і при підтягуванні педалі вгору. Це те, що в велоспорті називають круговим педалюванням. Саме тому контактні педалі - неодмінний атрибут велосипедних гонщиків. Багато хто боїться контактних педалей, вважаючи, що катання на них буде призводити до постійних падінь, через те що відстібуватися швидко важко. Однак це проблема не більше ніж декількох виїздів. Потім ви будете відстібання взутя легким поворотом ступні в бік стане простим автоматичним рухом.
В останні роки розвитку нової школи екстремальної їзди, райдери виконують трюки, вибираючи топтальні педалі з шипами на широкій платформі. Ними обладнані більшість велосипедів для дерт джампингу і частина фрірайдних моделей. Якщо ви починаєте освоювати стрибки з такими педалями, то для уникнення травм не забудьте надіти захист на гомілку.
Задній перемикач:
Вельми складна деталь, яка перебрасує ланцюг на задніх зірках. Перемикачі відрізняються по класам, також як і інші компоненти. З підвищенням класу, робота їх стає більш точною, а вага зменшується.
Чи треба ставити дорогі перемикачі на екстремальний велосипед? Останнім часом багато просунутих байкерів вважають, що перемикачі Shimano класів Alivio і Deore оптимальні. Адже вони мають високу міцність, а це головне при хорошій якості роботи, коли вага не настільки вже й важлива.