(050) 33-425-44,   (067) 21-460-71
Skype
Каталог
новини
всі новини
14.09.2017 13:05

Каретка.

Каретка.

У статті розповідається, які інструменти необхідні для зняття каретки, описана процедура зняття каретки картриджного і розбірного типів, установка каретки обох типів, регулювання підшипників каретки розбірного типу.

Інструменти для роботи з кареткою.

Для роботи з кареткою потрібні спеціальні інструменти, причому для різних моделей інструменти потрібні різні. Перед розбиранням або регулюванням каретки треба визначити, які інструменти Вам будуть потрібні, і запастися ними.


Для роботи з кареткою - картриджного типу, необхідний тільки шлицевий  ключ. Він же стане в нагоді і для багатьох розбірних кареток.
   
Але на деяких розбірних каретках замість шлицевого потрібно інший ключ.

А може знадобитися і такий.
 
Можна обійтися і звичайним ріжковим ключем на 36, або в крайньому випадку застосувати розвідний / газовий ключ. Газовим ключем треба користуватися акуратно - можна легко пошкодити раму.


На розбірних каретках потрібно ще й ось такий спеціальний ключ.
  

Незважаючи на таке розмаїття необхідних інструментів, процес розбирання, установки і регулювання кареток різних типів різноманітністю не відрізняється. Просто для виконання одних і тих же операцій на різних каретках Вам будуть потрібні різні інструменти. Основна складність при розбиранні каретки - не забути, що з правого боку застосовується ліва різьба. Друга складність - особливо це відноситься до алюмінієвих рам - для відвернення чашок можуть знадобитися дуже і дуже великі зусилля. При цьому не можна допускати зриву ключа - можна пошкодити деталі велосипеда або травмувати руки. Тому краще запастися ключами з досить довгими ручками.

Зняття каретки картриджного і розбірного типів.


Перед тим, як зняти каретку з рами, необхідно зняти з осі каретки обидва шатуна.
Після цього слід очистити каретку від бруду, оскільки кареточний вузол рами - один з найбрудніших місць велосипеда, який зазвичай важко відмити, поки не зняті шатуни. Особливо ретельно треба вишкребти бруд з шліцов чашок - якщо бруду багато, то в чашку неможливо вставити знімач.

1. При знятті каретки, можливо, доведеться докладати значних зусиль. Тому велосипед треба надійно поставити. Якщо Вам так зручніше, можна перевернути його догори колесами.

Починаємо знімати каретку з лівого боку, тобто там, де немає зірочок.
    
2. На деяких каретках з лівого боку навернена стопорна гайка. Її треба відвернути спец. ключем. Ця гайка має праву різьбу. При відверненні, можливо, доведеться докласти значних зусиль. Відвертати треба акуратно, не допускаючи зриву ключа - можна пошкодити гайку.

Якщо у Вашій каретці такий гайки немає, то переходимо до п.1.
    
3. Тепер беремо ключ для каретки (шлицевий або спеціальний, в залежності від конструкції Вашої каретки. На фотографіях показаний шлицевий.) Вставляємо його в пази, і вивертаємо з рами ліву чашку-адаптер розвідним ключем з рукояткою достовірніше. Вона має праву різьбу. При відверненні, можливо, доведеться докласти значних зусиль.


Виймаємо ліву чашку (разом з підшипником, якщо каретка розбірна)
    
4. Переходимо до правого боку велосипеда (там, де зірочки). Знову беремо знімач каретки і ключ з довгою ручкою, вставляємо його в пази, і вивертаємо з рами праву чашку. Вона має ліву різьбу. При відверненні, можливо, доведеться докласти значних зусиль.


5. Виймаємо картридж або праву чашку з віссю.


Каретка знята. Тепер з розбірної каретки треба витягнути підшипники (якщо вони не запресовані в чашку), прибрати ганчіркою старе мастило, і промити всі деталі в будь-якому розчиннику (я використовую гас).


Установка каретки картриджного типу.


Установка каретки картриджного типу виконується в порядку, зворотному зняттю. Починаємо з того, що завдамо трохи мастила на різьбу каретки і чашки-адаптера, щоб потім її легше було вивертати.
    

1. Починаємо з правого боку. За допомогою ключа для каретки і розвідного ключа ввірчуємо каретку в раму до упору. Момент повинен бути 50-70 Нм.


Каретка з правого боку має ліву різьбу.
    

2. Переходимо до лівої сторони. Тим же самим ключем вкручувати ліву чашку-адаптер Чашка з лівого боку має праву різьбу. Момент повинен бути таким самим - 50-70 Нм.

Тепер треба встановити шатуни і систему.


Збірка і установка розбірний каретки.


Розбірна каретка дуже схожа на ту, яка використовується на вітчизняних велосипедах, тому і процес складання та регулювання не відрізняється складністю.

Перед складанням треба промити всі деталі в якомусь розчиннику (я використовую гас), протерти ганчіркою, і просушити. Бензин використовувати не рекомендую - він може пошкодити пластмасові сальники в чашках. Промити слід і нову каретку - мастило на ній, швидше за все, що консервує.
Непогано також перевірити кареточний вузол рами на предмет відсутності пошкоджень і всякого сміття. Я кілька разів знаходив там стружку, тирсу, яка провалювалася в кареточний вузол з підсідельною труби рами. Потрапивши в підшипники, тирса не сприятимуть легкому ходу велосипеда.

Установка каретки проводиться в порядку, зворотному зняттю.
    

1. При складанні каретки найскладніше - не переплутати кінці осі каретки - її права і ліва сторони відрізняються. Зазвичай на осі або на пластмасовому кожусі (на деяких каретках цей кожух не передбачений) нанесені букви, відповідні сторонам осі.

Чашки переплутати не вдасться - у них різна різьблення (у лівій чашки - права і навпаки)
    
2. Надіваємо пластмасовий кожух на вісь. Підшипники вкладаємо в чашки. Якщо підшипники мають сепаратори, то укладаємо їх сепаратором назовні (кульками - всередину чашок). Змащуємо підшипники густим мастилом Цією ж мастилом змащуємо різьблення обох чашок.
  

3. Збірку починаємо з правого боку. Вставляємо вісь в праву чашку, і ввірчує цю чашку в раму до упору. Для цього потрібен шліцьовій ключ для каретки. Права чашка має ліву різьбу.
    

4. Тепер аналогічно вкручувати з іншого боку ліву чашку. Вона має праву резьбу.Переходім до регулювання каретки. (Можна відразу до п.2)

 
Регулювання підшипників розбірної каретки.


Після складання каретку обов'язково треба відрегулювати, але часто доводиться займатися регулюванням і без розбирання. Наприклад, іноді після тривалої їзди по нерівних дорогах в каретці з'являється люфт, який слід усунути регулюванням. Люфт в каретці в кращому випадку може призвести до порушення чіткості перемикання передач, а в гіршому - до пошкодження підшипників та чашок. У далекій поїздці каретку можна спробувати відрегулювати, не розбираючи.

1. Перед початком регулювання треба зняти тільки один лівий шатун, зняти стопорну гайку (спец. Ключем) і трохи послабити ліву чашку (шлицевим ключем). Гайка і ліва чашка мають праву різьбу.


2. Ліву чашку загортаємо майже до упору, щоб вісь каретки оберталася легко, без заїдань, і при цьому не мала люфту. Потім послаблюємо її шлицевим ключем приблизно на чверть обороту.


Нагвинчуємо стопорну гайку, утримуючи чашку шлицевим ключем. Гайку затягуємо спец. ключем до упору.

Тепер треба покрутити вісь каретки рукою, і покачати її з боку в бік. Якщо все зроблено правильно, то каретка повинна обертатися вільно, без заїдань, і не матиме відчутного люфту. Якщо заїдає, або є люфт, то відвертаємо стопорну гайку, і повторюємо п.2., Послаблюючи або підтягуючи чашку шліцьовим ключем.

Коли каретка буде обертатися без заїдань і люфту, можна ставити шатуни.

Іноді відрегулювати каретку не виходить. Тобто коли добиваєшся, щоб вона оберталася вільно, то з'являється люфт. І навпаки, якщо усуваєш люфт, то вісь обертається туго, з заїдання. Це говорить про те, що пора міняти або підшипники, або саму каретку.